کد خبر: ۷۶۲۶
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷

عابر پیاده،‌ در اولویت اصلاحات ترافیکی بولوار وکیل‌آباد

سرریز شدن ترافیک وکیل‌آباد به بولوار‌های اطراف شاید در برخی بخش‌ها باعث کاهش ترافیک وکیل‌آباد شود، اما در بعضی قسمت‌ها خود باعث ترافیک و قفل‌شدن خودرو‌ها در مسیر‌های ورودی بولوار‌های فرعی می‌شود.

بولوار وکیل‌آباد از مهم‌ترین محور‌های شهر مشهد است که بار ترافیک زیادی را به شریان‌های مختلف هدایت می‌کند. ورودی‌ها و خروجی‌هایی که به بولوار‌های منطقه ۹ متصل هستند از ۱۰ بولوار شهیدبرونسی، اقبال لاهوری، لادن، شهیدصیاد شیرازی، حافظ، هفت‌تیر، هنرستان، هاشمیه، کوثر و باهنر تشکیل شده است و فقط چهارتای آن‌ها پلی برای عبور خودرو‌ها و اتصال با سوی دیگر بولوار دارند.

سرریز شدن ترافیک وکیل‌آباد به بولوار‌های اطراف شاید در برخی بخش‌ها باعث کاهش ترافیک وکیل‌آباد شود، اما در بعضی قسمت‌ها خود باعث ترافیک و قفل‌شدن خودرو‌ها در مسیر‌های ورودی بولوار‌های فرعی می‌شود؛ علاوه‌براین تردد عابران پیاده را نیز با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند که باید برای رفع آن چاره‌ای اندیشید.

 

عابر پیاده،‌در اولویت اصلاحات ترافیکی

 

بولوار باهنر: پرتردد، اما بی‌دردسر

با اینکه سرعت‌گیر در ابتدای این بولوار ۹۰۰ متری وجود ندارد، همانند بولوار‌های حافظ و هنرستان، خودرو‌ها به این دلیل که از لاین کندرو می‌آیند، با سرعت کمی وارد می‌شوند و ترافیک روان است. علیرضا طوسی یکی از اهالی این محدوده می‌گوید: تصور برخی از مردم این است که باهنر یک بولوار خلوت است، درحالی‌که تردد بسیاری از استادان و دانشجویان دانشگاه فردوسی از دری که در این بولوار قرار گرفته است، صورت می‌پذیرد. اما کار اصولی باعث شده است در این قسمت ترافیک نداشته باشیم.

پاسخ شهردار:
خوشبختانه در ورودی بولوار باهنر مشکل ترافیکی نداریم. از کوثر تا پارک نیز بیشتر موضوع امنیت مطرح بود که سال قبل روشنایی در این مسیر به‌طور کامل برقرار شد، اما در بخش پیاده‌روسازی هنوز بودجه تأمین نشده است.

 

عابر پیاده،‌در اولویت اصلاحات ترافیکی

 

بولوار کوثر: نصب سرعت‌کاه در خروجی بولوار

بیمارستانی که ابتدای این بولوار ۲ هزارو ۶۰۰ متری قرار گرفته، از علل ترافیک همیشگی در بولوار کوثر است، اما نباید سرریز وکیل‌آباد به این بولوار را در اوج ترافیک نادیده بگیریم. وجود ایستگاه مترو و نزدیک‌بودن به پایانه اتوبوس هم تعداد شایان‌توجهی از عابران پیاده را به اینجا می‌کشاند. با‌وجوداین، خروجی بولوار کوثر که بیشترین تردد عابر پیاده را در کل بولوار وکیل‌آباد دارد، نه‌تن‌ها سرعت‌گیر ندارد، بلکه خودرو‌ها از لاین کندرو قبل از بولوار کوثر به‌طور مستقیم وارد لاین تندرو بولوار وکیل‌آباد می‌شوند.

پاسخ شهردار:
در قسمت خروجی بولوار کوثر، رمپ مناسب برای دوچرخه و عابرپیاده وجود دارد و مسیر دوچرخه نیز تکمیل شده است. سرعت‌کاه نیز با تایل به‌زودی نصب می‌شود. در قسمت خروجی بولوار هم فضای کافی برای گردش ایمن خودرو‌ها وجود دارد.

 

عابر پیاده،‌در اولویت اصلاحات ترافیکی

 

بولوار هنرستان: رضایت عمومی بعد از بهسازی

برای ورود به بولوار ۱۹۰۰‌متری هنرستان نیز مانند بولوار حافظ باید ابتدا به لاین کندرو وارد شویم. در بولوار هنرستان علاوه‌بر رستوران‌های زیاد، بیمارستان تخصصی قلب و چندین مدرسه و هنرستان وجود دارد. ایستگاه اتوبوس و ایستگاه مترو هم در این بولوار مسافر بسیار دارند. با‌وجود‌این حجم زیاد رفت‌وآمد، نه خبری از ترافیک هست و نه ناامنی عابر پیاده. سعید نصیری از کسبه بولوار هاشمیه است که بولوار هنرستان را برای رفت‌و‌آمدش انتخاب می‌کند.

او می‌گوید: با اینکه در بولوار هنرستان تردد زیاد است، ترافیک در آن دیده نمی‌شود؛ زیرا خودرو‌ها یکی‌یکی از لاین کندرو وارد می‌شوند. من هم ترجیح می‌دهم از این مسیر وارد شوم و بعد به بولوار پیروزی بروم.

پاسخ شهردار:
اجرای طرح بهسازی در بولوار هنرستان رضایت عمومی را به‌دنبال داشت. تردد زیاد عابر پیاده در این قسمت کاملا مشهود است. در طرح اجر‌اشده اولویت با عابر پیاده و دوچرخه‌سوار است.

 

عابر پیاده،‌در اولویت اصلاحات ترافیکی

 

بولوار هاشمیه:‌سرعت زیاد خودرو‌ها در خروجی

طولانی‌ترین بولوار منطقه‌۹ بولوار هاشمیه به طول ۳ هزار و ۶۰۰ متر است و تا بولوار نماز امتداد دارد. بولوار هاشمیه ترافیک سنگینی دارد و اتصال آن به بولوار سید رضی با پل هوایی ماشین‌رو بر این ترافیک می‌افزاید.

رضا رامشینی، دوچرخه‌سواری که هر روز این مسیر را می‌پیماید، به شیب مناسب ورودی هاشمیه اشاره می‌کند و می‌گوید: در قسمت ورودی، زاویه گردش به بولوار هاشمیه کمتر است و به‌همین‌دلیل سرعت خودرو‌ها کم می‌شود. اما در بخش خروجی بولوار، زاویه گردش به بولوار وکیل‌آباد بیشتر و سرعت خودرو‌ها بیشتراست. از این تفاوت‌ها نتیجه می‌گیریم که طرح‌ها نباید برای همه ورودی‌ها به یک صورت انجام شود. در ورودی‌هایی که شعاع گردش زیاد دارند، باید با موانع دیگر سرعت خودرو کاهش یابد تا جان عابر و دوچرخه‌سوار به خطر نیفتد.

پاسخ شهردار:
طبیعی است که مشاور پروژه برای هر بولوار با‌توجه‌به شرایط خاص همان قسمت طرح داده و به ساعت‌ها کار مطالعاتی و کارشناسی میدانی احتیاج است. بولوار هاشمیه از پرترددترین مسیرهاست که باتوجه‌به تعداد خودرویی که از آن عبور می‌کند، نمی‌توانیم بگوییم شرایط نامناسبی دارد. حتی بخش زیادی از ترافیک وکیل‌آباد در ساعات شلوغی به داخل این بولوار سرریز می‌شود.

 

عابر پیاده،‌در اولویت اصلاحات ترافیکی

 

بولوار اقبال:‌اصلاح ورودی در سال آینده

کوتاه‌ترین بولوار منطقه ما بولوار اقبال لاهوری است که ۸۸۰‌متر طول دارد و نه رفت‌وآمد خودرویی زیادی در آن دیده می‌شود و نه عابر پیاده. علاوه‌بر نبود سرعت‌کاه، شعاع زیاد گردش هم به خودرو‌ها اجازه ورود پرسرعت به این بولوار را می‌دهد.

محمد خلیق، یکی از مشتریان خودروسازی ابتدای این بولوار، می‌گوید: لاین کندرو در بیشتر تقاطع‌های بولوار وکیل‌آباد به‌خوبی طراحی شده، اما در ورودی بولوار اقبال دردسرساز است؛ زیرا خودرو‌ها در لاین کندرو قبل از بولوار اقبال حرکت می‌کنند و به یک‌باره وارد بولوار وکیل‌آباد می‌شوند که در آن خودرو‌ها با سرعت زیاد تردد می‌کنند. ازسوی دیگر، خودرو‌هایی از بولوار وکیل‌آباد تغییر مسیر می‌دهند و با سرعت زیاد به بولوار اقبال بدون سرعت‌گیر وارد می‌شوند که این تداخل بسیار خطرناک و حادثه آفرین است.

پاسخ شهردار:
طرح بهسازی که درحال اجراست، از بولوار کوثر شروع شده و تا بولوار اقبال ادامه دارد. اصلاح هندسی و بهسازی ورودی و خروجی بولوار اقبال به‌دلیل تردد کمتر، در طرح‌های سال آینده قرار دارد؛ با این حال ما برای همه محور‌های ورودی، سرعت‌کاه، خط عابر و روشنایی کافی را اجرا خواهیم کرد.

عابر پیاده،‌در اولویت اصلاحات ترافیکی

 

بولوار حافظ:‌مسیر ایمن برای دوچرخه سوار و عابر پیاده

یکی از مناسب‌ترین ورودی‌های بولوار وکیل‌آباد، بولوار حافظ به طول ۱۳۰۰ متر است. ورود خودرو‌هایی که از سمت وکیل‌آباد به بولوار حافظ می‌آیند، از لاین کندرو صورت می‌گیرد و همین موضوع سبب کاهش چشمگیر سرعت و افزایش ایمنی عابران و دوچرخه‌سواران است.

رضا رامشینی، یکی از شهروندانی که دوچرخه را به‌عنوان یک مدل حمل‌ونقلی انتخاب کرده است، می‌گوید: ورودی و خروجی بولوار حافظ با سرعت‌کاه مناسب ایمن شده است. با‌وجود پمپ گاز، آزمایشگاه و چندین رستوران و فضای تجاری در این بولوار، امنیت، ایمنی و آسایش برای خودروها، عابران و به‌ویژه دوچرخه‌سواران فراهم است.

پاسخ شهردار:
شهروندمحور بودن و توجه‌به حمل‌ونقل پاک، از مهم‌ترین مباحث طرح بهسازی پیاده‌رو بوده که در بولوار حافظ به‌خوبی اجرا شده است. مسیر مخصوص دوچرخه و عبور عابر پیاده، نیازمند فضایی ایمن است که در بولوار حافظ این طرح را می‌بینید.

عابر پیاده،‌در اولویت اصلاحات ترافیکی

 

بولوار لادن: یک ورودی امن

در ورودی بولوار ۲ هزار و ۶۰۰‌متری لادن با اینکه رفت‌وآمد خودرویی زیادی ندارد، به‌خاطر وجود یک بوستان محلی در ابتدای این بولوار و همچنین چند دانشگاه و مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور، رفت‌وآمد عابران از تمام سنین در آن زیاد است. شعاع کم گردش، ارتفاع مناسب سرعت‌گیر و تایل‌های طرح کوبیک کار‌شده در سرعت‌گیر و همچنین روشنایی مسیر که به‌دلیل وجود پارک محلی است، همگی باعث شده است تردد عابر در آن به‌راحتی صورت پذیرد.

پاسخ شهردار:
طرح پروژه بهسازی که در بولوار وکیل‌آباد اجرا شده است، مطالعات کاملی داشته و در همه مراحل اجرا نکات مدنظر مشاور درنظر گرفته شده است که از‌جمله آن‌ها می‌توان به مقاطع عرضی، مسیر پیاده، مسیر دوچرخه، فضای سبز، لاین کندرو و همچنین فضای سبز جداکننده از لاین تندرو اشاره کرد. ورودی بولوار لادن از نظر مطالعات یکی از ورودی‌های امن منطقه است که بار ترافیکی زیادی را نیز از بولوار وکیل‌آباد تا بولوار‌های شهیدصارمی، پیروزی، شهید فکوری و حتی پس از آن هدایت می‌کند.


عابر پیاده،‌در اولویت اصلاحات ترافیکی

 

بولوار شهید‌برونسی: اصلاح سرعت‌کاه به زودی

با ورود از سمت ییلاقات مشهد، اولین بولواری که می‌تواند مسیر خروجی خودرو‌ها از وکیل‌آباد باشد، بولوار شهید‌برونسی است که به طول ۲ هزار ۷۰۰‌متر تا میدان لادن امتداد دارد. شعاع زیاد قوس در قسمت ورودی این بولوار باعث شده است که خودرو‌ها نیازی به کم‌کردن سرعت خود احساس نکنند. یکی از چهارپلی که باعث اتصال با آن سوی وکیل‌آباد است، روی این بولوار قرار گرفته، به همین دلیل مسیر خودرویی پررفت‌وآمدی دارد. برخلاف تصور اولیه که عابر پیاده کمی از این مسیر می‌گذرد، کافی است پنج‌دقیقه کنار این ورودی بایستیم.

دسته‌های دانش‌آموزان و دانشجویانی که از مدارس و مجموعه‌های ورزشی این بولوار می‌آیند تا خود را به بولوار وکیل‌آباد برسانند، تعدادشان کم نیست. در‌میان این جوانان که برای رد‌شدن از خیابان می‌توانند سرعت بیشتری داشته باشند، بانوی کهن‌سالی چند بار تا میانه بولوار می‌رود، اما سرعت زیاد خودرو‌ها او را به جای اولش باز می‌گرداند.

معصومه صفدری می‌گوید: رد شدن از این بولوار و رسیدن به ایستگاه مترو برای من کابوس است. سر پیچ ماشین‌ها دید ندارند و سرعتشان خیلی زیاد است. نکته شایان توجه در ورودی این بولوار، سرعت‌کاهی است که فقط در نیمی از ورودی کار شده و طبیعی است که خودرو‌ها از نیمه بدون سرعت‌کاه، بدون کاستن سرعت می‌گذرند.

پاسخ شهردار:
در کل بولوار وکیل‌آباد طرح بهسازی پیاده‌روها، ایجاد مسیر دوچرخه و همچنین آرام‌سازی برای عبور عابر پیاده درحال اجراست. اما برای قبل بولوار شهیدبرونسی که فقط مجتمع مسکونی پردیس در آن قرار دارد، طرحی وجود ندارد. زیرا اراضی بعد از پردیس آماده‌سازی نشده و بودجه‌ای هم برای پیاده‌رو‌های این قسمت تأیید نشده است. البته سرعت‌کاه بخش ورودی بولوار به‌زودی اصلاح خواهد شد.

عابر پیاده،‌در اولویت اصلاحات ترافیکی

 

بولوار هفت‌تیر: اصلاح ورودی در سال آینده

یکی از پررفت‌وآمدترین بولوار‌های منطقه‌۹ بولوار هفت‌تیر است که ۲ هزار‌و‌۳۰۰ متر طول و تا پلکان باباکوهی امتداد و یک پل ارتباطی با بولوار دانشجو هم دارد. کاربری‌های تجاری، مدارس و مؤسسات آموزشی، کتابخانه و سالن‌های ورزشی و همچنین رستوران‌ها و مراکز خرید بزرگی که در این بولوار قرار گرفته‌اند، همگی باعث شده‌اند ترافیک در هفت‌تیر موج بزند. ایستگاه مترویی نیز که در ابتدای این بولوار و درست زیر پل قرار گرفته است، بر تعداد جمعیت پیاده می‌افزاید و این بولوار را به یکی از معابر زنده منطقه تبدیل کرده است، اما این میزان تردد، نیازمند طرح‌های خاصی نیز هست.

علی‌اکبر صداقت، از مسافرانی است که از آسانسور ایستگاه مترو بیرون آمده و نفس‌زنان از خیابان بدون خط عابر عبور می‌کند، می‌گوید: معمولا افرادی به سن و سال من کمی استرس دارند و رد شدن از خیابان بدون مسیر مناسب، برایمان سخت است.

پاسخ شهردار:
یکی از نقاطی که طرح هنوز به‌طور کامل در آن اجرا نشده، بولوار هفت‌تیر است. در این مسیر سرعت‌کاه با کوبیک اجرا می‌شود که می‌تواند مسیر امنی برای عابر پیاده ایجاد کند. اصلاح مسیر ورودی این بولوار در اعتبارات سال آینده قرار خواهد گرفت.

 

بولوار شهید صیاد شیرازی:کاستن از ارتفاع سرعت‌کاه به‌خاطر اتوبوس‌ها

یکی دیگر از بولوار‌هایی که پل هوایی ماشین‌رو به سمت دیگر بولوار وکیل‌آباد متصل می‌شود، بولوار شهید صیاد‌شیرازی به طول ۲ هزار و ۶۰۰‌متر است که تا نه‌دره امتداد دارد و طبیعی است که ترافیک زیادی هم داشته باشد. از طرفی وجود مجتمع‌های تجاری، زمین ورزشی و همچنین ایستگاه مترو و اتوبوس در بخش‌های ابتدایی این بولوار بر ترافیک آن می‌افزاید.

سعید مقدمی از جوانانی که عصر‌ها در فنس ورزشی ابتدای این بولوار بازی می‌کند، می‌گوید: سرعت‌گیر ورودی بولوار صیادشیرازی شیب تندی دارد و باعث کاهش سرعت خودرو‌ها و حرکت یکنواخت آن‌ها می‌شود. همان‌طور که می‌بینید، در ابتدای بولوار صیاد شیرازی با وجود ترافیک سنگین، هیچ‌وقت خودرو‌ها در هم قفل نمی‌شوند.

او ادامه می‌دهد: سرعت‌گیر خروجی صیاد نیز همین‌طور بود و خودرو‌ها مجبورند سرعتشان را کم کنند. اما بعد‌از مدتی روی آن آسفالت ریختند تا شیبش ملایم شود. راننده‌ها با همین سرعت زیاد وارد لاین تندرو بولوار وکیل‌آباد می‌شوند که هم برای عابران خطرناک است و هم برای خودرو‌هایی که در بولوار وکیل‌آباد حرکت می‌کنند.

پاسخ شهردار:
در بولوار شهید صیادشیرازی طرح بهسازی به‌طور کامل اجرا شده است. اما در گزارش‌هایی که از سازمان اتوبوس‌رانی داشتیم، قسمت زیرین اتوبوس‌هایی که قصد خروج از بولوار صیاد شیرازی به‌سمت وکیل‌آباد را داشتند با ارتفاع سرعت‌کاه مطابق نبود. به‌همین دلیل با کم‌کردن شیب سرعت‌کاه این مشکل
رفع شد.

سعید حسینقلی‌زاده با اشاره به این که اصلاح هندسی دقیق و درست هرکدام از ورودی‌های بولوار وکیل آباد در ترافیک آن موثر است، توضیح می‌دهد: موضوع ترافیک بولوار وکیل‌آباد بحث دیروز و امروز نیست و طرح‌های مختلفی برای آن درنظر گرفته شده است.

اوج ترافیک این بولوار در قسمت ورودی و خروجی آن و نزدیک به فلکه پارک است. یکی از پیشنهاد‌ها احداث زیرگذر دیگری در بخش روبه‌روی بولوار‌کوثر است تا بار ترافیک از میدان برداشته شود. پیشنهاد دیگر این است که قبل‌از میدان پارک دوربرگردانی احداث کنند که این پروژه هم در دست بررسی است.

مقدم توضیح می‌دهد: طرح «بهساز» پروژه‌ای است که اوایل دهه‌۹۰ برای حاشیه بولوار وکیل‌آباد پیشنهاد و بالاخره از سال‌۹۲ اجرای آن آغاز شد. بخشی از طرح در منطقه‌۱۱ و بخشی در منطقه‌۹ قرار دارد که در مقطع عرضی شامل مسیر پیاده، مسیر دوچرخه، فضای سبز، لاین کندرو و همچنین فضای سبز جداکننده از لاین تندرو است. این پروژه با وسعت بولوار وکیل‌آباد در پنج‌فاز اجرا شد که فاز آخر آن در مراحل پایانی است. به گفته شهردار منطقه‌۹، پروژه به شرط تأمین اعتبار تا پایان سال کامل می‌شود.

* این گزارش چهارشنبه ۱۵ آذر در شماره ۵۴۹ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر